Aanmelden › Forums › Elke dag zacht werken › Vaste rubrieken in het forum › Wat er ontstaan is door elke dag ZACHT-werken
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 3 maanden geleden door Vicky.
-
AuteurBerichten
-
6 augustus 2018 om 12:16 #1053VickyDeelnemer
Dag Zacht werken ondernemers
Het is al lang geleden dat ik nog gereageerd heb in dit forum maar graag wil ik kort even delen wat het zacht-werken mij ondertussen gebracht heeft.
Toen ik met het ermee begon zat ik echt in de zwart gat en heb ik enkele maanden thuis gezeten met fysieke uitputting als gevolg van een aantal verlieservaringen in het najaar van 2017. Als coach zijnde kon ik het psychisch allemaal wel verwerken maar mijn fysiek lichaam had meer tijd nodig.
Mijn vraag over zacht-werken was: Hoe kan ik met 0€ mijn zaak op de rails krijgen?
Tijdens het programma ontdekte ik dat ik me erg verbonden voelde met mezelf als ik collages aan het maken was. Dat deed ik al voor mezelf om mijn persoonlijke ontwikkeling te stimuleren maar ik voelde tijdens het programma hoe sterk mijn intuïtie was. Dus ontstond het idee om collages te maken voor cliënten/ klanten om een antwoord te bieden op hun grote levensvragen.
Ik ga dan kleuren met wasco’s op hun vragen zoals; Hoe kan ik een job doen waar ik 100% voldoening in heb? Hoe kan ik mijn wensen in vervulling brengen zodat ik 100% gelukkig ben? Is het een goed idee om de stap te wagen om in hoofdberoep te gaan met mijn onderneming en welke richting moet ik dan uit? Wat is mijn levensmissie? Bestaat echte liefde? Waar leg ik mijn focus op zakelijk vlak, hoe kan ik rust vinden in mezelf? Waarin houd ik mezelf nog tegen op vlak van werk en relaties?
Tijdens het kleuren ga ik voelen wat er naar boven komt vanuit mijn intuïtie. Daarna ga ik vanuit mijn voelen een collage maken waardoor er een beeld wordt gevormd als mogelijk antwoord op de vragen die ze stellen. Het dient als richtingaanwijzer/ handvat tijdens hun levensproces. Ik heb het uitgetest op vrienden en familie en met succes. van beide kanten vielen we in de ene verbazing in de andere. Mijn zus wilde blijkbaar schrijfster worden waar ze al jaren niet meer aan gedacht had en ik heb dat nooit geweten. Terwijl ze beweerde dat ze de droom had om als heftruck chauffeur grote containers wilde leren optillen en daarvoor een opleiding in Antwerpen wilde gaan volgen in de toekomst. Benieuwd wat het gaat worden. Daarnaast kwam iets naar boven van bijen-imker…
De buurvrouw wilde een job doen die ze 100% graag deed en alles wees naar de richting van haar vriend die in Parijs woonde als antwoord op haar vraag. Dat kwam omdat er ook muziek verbonden was aan de collage die haar diep raakte, die man is haar ware geliefde en hij gaat haar blijkbaar de weg wijzen.
Ondertussen heb ik mijn 5e klant al die betaald voor het Levensvragen consult dat ik vanaf nu als extra dienst aanbied naast mijn coaching-sessies en workshops bij Dichter bij Jezelf. Ik vraag er 65€ voor. Na het maken van de collage komen ze een uurtje op gesprek en leg ik uit wat ik ervaren heb tijdens het maken van de collage, zonder in te vullen. Ondertussen is er ook al iemand die daardoor ook een coaching sessie is komen volgen. Voor mij is dit zacht werken en ik ben onder de indruk wat je allemaal kan creëren vanuit het niets, gewoon door soms zelf niets bijzonders te doen. Gewoon aanwezig zijn in het nu en voelen waar je energie van krijgt en waar niet!
Dit is maar één van de ervaringen tijdens het zacht-werken programma. Ik ben ook steeds meer aan het tekenen en dan brengt veel inspiratie om mijn zaak en mijn leven verder uit te bouwen. mijn droom is een warm huis voor bewustwording en samenwerken met anderen. Enkele weken geleden tekende ik een plattegrond hoe het er mogelijk kan uitzien. en in het verleden maakte ik al collages van hoe het moest voelen, eruit moest zijn en wat ik erin wil neerzetten.Vorige week had mijn vader een idee voor een locatie en ben ik al gaan kijken. Het valt nog te bekijken wat het gaat worden maar er komen van alle kanten mogelijkheden op mijn pad. Ik kwam zelfs door het tekenen op het idee om met een soort van coaching Caravan of talentenbus door Vlaanderen, België te trekken in de toekomst. In september gaat er een Herontdek je talenten-weekend door gaan in het huis van mijn ouders in Lommel in België. Maar die ga ik deze week uitwerken. Zelfs een coaching-cliënte van mij gaat piano spelen. Haar droom was spelen tijdens huiskamerconcertjes. We gaan het dan combineren met creatieve methodes om mensen dichter bij zichzelf te brengen.
Een hele boterham als je het mij vraagt!
Ondertussen heb ik mijn job in loondienst terug opgepikt naast mijn bijberoep maar nu werk ik minder uren in loondienst en meer voor mijn zaak, ookal heb ik dan nog niet voldoende inkomsten maar ik kan er echt niet meer voor kiezen om hard te werken. Vanaf nu is het zacht werken en hart werken met een “T” !
Stralende groetjes
Vicky Ven
Dichter bij jezelf- Dit onderwerp is gewijzigd 6 jaren, 4 maanden geleden door Vicky.
16 augustus 2018 om 09:33 #1055JacolineDeelnemerWat fijn Vicky om te lezen! Je bericht bemoedigt mij enorm want net deze week zat ik er even helemaal doorheen. Ik heb momenteel geen één betalende klant. Nu is het augustus en zomervakantie, maar het benauwt me dat de kosten doorlopen en er niets binnenkomt. Dat houd ik niet heel lang vol. Toch geeft het me wel de ruimte om zacht te werken. Ik wilde deze zomer schrijven en tekenen om mijn set deugdenkaarten uit te werken en daarna fysiek uit te geven. Daar heb ik nu alle tijd voor. Vandaag ga ik de hele dag niets anders doen dan waar ik eigenlijk zoveel zin in heb: dat doen: schrijven en tekenen. Zonder me druk te maken over marketing, klantwerving, de website, sociale media.
Geweldig om te horen dat er mensen zijn die je betalen voor datgene wat jij heerlijk vindt om te doen. De collages maken. En dat het klopt. Dat je achteraf hoort dat wat jij voor ze maakt aansluit bij hun binnenwereld.
Ik heb me heel erg druk zitten maken over mijn certificatie als mediator, het behalen van voldoende punten, contractering bij de gemeente (waarvoor certificatie nodig is), maar ik geloof dat ik weer terug mag keren naar mijn intuïtie. Doen waar ik blij van word en kijken of mijn creativiteit me leidt naar een bron van inkomsten.
Het zou fijn zijn hier iets vaker berichten te lezen van deelnemers merk ik. Dat helpt enorm. Het is nog een beetje rustig op het forum, merk ik. Een aantal keren ingelogd en gezien dat ikzelf het laatste bericht had geschreven. Op deze manier kunnen we elkaar wel steunen.
Ga zo door Vicky! En laat weer eens wat van je horen. Hartelijke groet, Jacoline
23 augustus 2018 om 17:15 #1058Ellen de Lange-RosSleutelbeheerderHi Vicky, wat een mooie berichten.
Je zegt: “Voor mij is dit zacht werken en ik ben onder de indruk wat je allemaal kan creëren vanuit het niets, gewoon door soms zelf niets bijzonders te doen. Gewoon aanwezig zijn in het nu en voelen waar je energie van krijgt en waar niet!”
Precies, dat klopt helemaal. Zacht werken is zo vaak ‘niets bijzonders doen’ en vol aanwezig zijn in het nu, voelen waar je energie van krijgt.
Wat jij OOK heel goed doet, is bedenken hoe jij hier ANDEREN mee kunt helpen, en die hulp dan ook (betaald) aanbieden. Cool dat dit ook begint te lopen.
Wat heb je al mooie stappen gezet. Top!
12 september 2018 om 21:13 #1060VickyDeelnemerDag Jacoline
Het is al een tijdje geleden dat ik opnieuw online ben geweest en als ik dan online wil gaan in het forum zit ik altijd te prullen met mijn paswoord.
Goed dat ik nu pas antwoord want ondertussen heb ik inzicht gekregen nadat ik vorige week een artikel las in de Happinez ( België) van september. Er stond een Column in van Elizabeth Gilbert. Ik heb net als jij aan de hand gehad dat ik geen enkele betalende klant had in de zomervakantie. Het ging erover dat je soms kunt hebben dat we het even kwijt zijn. Ze had het in de column dat ze schrijverstalent had en dat ze het plots kwijt was, dat ze een boek had geschreven dat klaar was en tot de conclusie kwam dat het boek gewoon waardeloos was. Waarop ze naar de uitgever belde en toegaf dat ze gefaald had. Die zei, maak je niet druk, je komt er wel uit. Alles veranderd wanneer haar vriendin tegen haar zegt; ” Als je je passie even kwijt bent, volg dan je nieuwsgierigheid” , ga gewoon even iets doen waar niet zoveel van af hangt.
Wat ze daarna is gaan doen is een aantal maanden in de tuin werken met haar handen in de aarde, even daarna voelt ze dat haar passie terug is en begint ze terug te schrijven. 3 maanden later had ze haar boek opnieuw herschreven en is het een bestseller geworden!
Wat ik ben gaan doe is meer gaan genieten zoals we geleerd hebben tijdens het zacht werken-programma, doen waar je energie van krijgt. Voor mij is dat mijmeren in de natuur, met mijn hond Maya gaan wandelen, Maya knuffelen, De afwas ’s morgens doen met de zon op mij gezicht en in een wip komt de inspiratie terug.
Op dit moment ben ik bij mijn job in loondienst als schoonmaakster bij mensen thuis, alles aan het heroriënteren. Klanten waar ik ” hard” moet werken los te laten. En dat zijn de mensen waar ik een proper huis opnieuw moet poetsen. Sorry maar daar kan ik niet meer voor kiezen. Ik krijg andere klanten in de plaats waar er normale bevuiling is, wat voor mij ” zacht” werken is omdat ik dan het verschil zie. Sinds gisteren denk en voel ik erover na om een halve dag om de twee weken in een biologische groententuin te gaan werken in de buurt, waar je groentenpakketjes kan kopen. Dit omdat ik voel dat het mij dichter bij mezelf gaat brengen als ik in de natuur bezig kan zijn. Het zou mij inspiratie geven voor mijn zaak, hoe banaal het ook lijkt. Zo werk ik mee aan een deeleconomie en voelt het meer dat ik iets kan doen dat betekenis geeft aan mijn leven maar ook verbinding teweeg brengt in de maatschappij, wat mijn grote doel is in het leven.
Als ik zo lees ben jij op goede weg, als je al bewust bent van waar je hart naar verlangt en dat gaat doen dan komt het wel goed.
Stralende groetjes
Vicky Ven
12 september 2018 om 21:24 #1061VickyDeelnemerHi Ellen
Sorry voor mijn late antwoord maar achter een scherm zitten daar krijg ik niet veel energie van.
Door het zacht werken programma en wat andere voorvallen ben ik mij aan het oefenen om meer aanwezig te zijn in alles wat ik doe, zeg, voel. Door aandachtig te luisteren krijg ik plot de vraag om iets voor een klant te bestellen, doordat ik gewoon mezelf ben. Vooral ook leren vertragen zorgt ervoor dat ik alerter ben in het verkeer, wat ik doe doe ik bewuster en op mijn eigen ritme. Natuurlijk is het met vallen en opstaan maar ik leer elke dag bij.
Op zakelijk vlak zijn mijn inkomsten nog laag maar innerlijk is er zoveel veranderd dat het wel in orde gaat komen in de toekomst.
Bedankt voor je reactie.
Stralende groetjes
Vicky Venps: mijn profielfoto uploaden gaat voor geen kanten, ik krijg als ik erop klik geen optie om het te uploaden. Als ik bewerken kies lukt het ook niet.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.